Ruch na stronie to podstawa każdego internetowego biznesu. Niby proste i logiczne, ale co zrobić żeby coraz więcej osób zaczęło wchodzić na Twoją stronę? Zdecydowanie pomoże Ci w tym SEO!

Pozycjonowanie strony w przeciwieństwie do mediów społecznościowych zapewnia w miarę stały, zrównoważony ruch – o ile jest dobrze prowadzone. Jest to systematyczna praca, która przynosi ciągłe owoce.

Problem z SEO polega na tym, że w internecie dostępnych jest tak wiele informacji na ten temat, że tak naprawdę nie wiadomo od czego zacząć… Będę chciał sprawić, aby Twój czas spędzony na tym blogu nie był czasem zmarnowanym. A więc do konkretów…

Co to tak właściwie jest te całe SEO?

SEO – w skrócie – to optymalizacja stron internetowych wykonywana w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Hmm…, tylko w jaki sposób wyszukiwarki decydują o tym, która strona ma być na pierwszych miejscach? Żeby to zrozumieć należy poznać sposób działania wyszukiwarek.

Jak działają wyszukiwarki?

Internet można porównać do pajęczej sieci, tylko takiej dość sporej. Ta oto pajęcza sieć łączy strony internetowe powiązane ze sobą linkami. Przede wszystkim więc wyszukiwarki korzystają z linków, ale nie tylko (czynników, które wpływają na pozycje jest około 200). Pająki wyszukiwarek chodzą po stronach przeglądając linki i indeksując znalezione treści. Następnie używają algorytmów, które określają która strona ma wyższą rangę dla każdego wyszukiwanego hasła.

Klucz do SEO

Klucz do SEO jest tak naprawdę prosty: musisz być najlepszym wynikiem na wpisywaną frazę – najlepszym pod każdym kątem.

Oczywiście nie jest to takie proste jak się wydaje. W dalszej części tego artykułu postaram się pokazać Ci dokładnie co wpływa na osiągnięcie wysokich wyników.

SEO to nie magia

W dalszym ciągu obowiązuje chyba mit i wiele osób w niego wierzy, że SEO to jakaś magiczna sztuczka, sposób lub system i że my mali gracze nie mamy szans w porównaniu z firmami, które zatrudniają wielu, najlepszych specjalistów SEO.

Prawda jest jednak taka, że SEO to nie jest żadna sztuczka – chodzi po prostu o tworzenie doskonałych treści, które Twoi odbiorcy będą chcieli rzeczywiście czytać. Jedyne „sztuczki” to te aby nauczyć się pisać prawdziwie dobre treści oraz przekonać wyszukiwarki, że to właśnie Twoja treści jest tą najlepszą.

Czynniki rankingowe wpływające na pozycje w wyszukiwarkach

Pewnie zastanawiasz się jakie czynniki decydują o tym, które strony lub wpisy pojawią się w wyszukiwarce. W dużym uproszczeniu są to:

1. Odpowiedni dobór słów kluczowych
2. Optymalizacja słów kluczowych
3. Struktura strony
4. Linki zwrotne
5. Techniczna optymalizacja

Przeanalizujmy to po kolei…

1. Odpowiedni dobór słów kluczowych

Odpowiedni dobór słów kluczowych

Jest to ważna część w SEO – niestety często pomijana. Badanie słów kluczowych pomaga zrozumieć czego Twoi odbiorcy faktycznie szukają. Nie chcesz przecież pozycjonować swojej strony na słowa kluczowe, których nikt nie będzie szukał.

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to fraza dzięki której znajdujesz poszukiwaną treść – np. wpis na blogu lub stronę internetową. Dla przykładu prowadzisz blog kulinarny to Twoim słowem kluczowym może być „zupa krem pomidorowa”.

Dwa błędy związane ze słowami kluczowymi

Istnieją dwa podstawowe błędy. Pierwszy, to wspomniane już wcześniej, wybranie fraz których nikt nie szuka. Na przykład możesz napisać najlepszy przepis na zupę bananową, ale jeśli ludzie nie szukają zupy bananowej to nie będzie mieć to znaczenia. O dziwo ludzie poszukują przepisów na zupy bananowe (sprawdziłem😊) ale w pewnych niszach i branżach odpowiedni dobór słów kluczowych ma ogromne znaczenie.

Drugim błędem to wybór zbyt ogólnych i konkurencyjnych słów kluczowych. Wracając do podanej wcześniej frazy „zupa krem pomidorowa” – jest to oczywiście dość popularne hasło wpisywane w wyszukiwarce. W związku z tym w internecie jest bardzo dużo przepisów na pomidorową zupę krem i prawdopodobnie wiele z tych stron znajduje się na stronach bardziej znanych niż Twoja. Szybkie spojrzenie na wyniki wyszukiwania dla tej frazy mówi, że są one obsadzone przez dużych graczy.

Badanie słów kluczowych pomaga więc wybrać takie słowa kluczowe, których ludzie poszukują oraz na które strony rzeczywiście mogą osiągnąć wysokie pozycje.

Jak więc przeprowadzić badanie słów kluczowych?

Pierwsza rzecz – powinieneś zastanowić się kim są Twoi docelowi odbiorcy. Jeżeli nie wiesz dla kogo piszesz to ciężko Ci będzie przeprowadzić badanie słów kluczowych.

Kiedy już wiesz dla kogo piszesz spróbuj wcielić się w rolę tych osób. Wracając do przykładu z zupą pomidorową może to być np. „szybka zupa krem pomidorowa”, „przepis na szybką zupę pomidorową krem”. Badanie słów kluczowych pomoże zawęzić wyszukiwania do tych słów, które poszukuje dużo osób jednocześnie konkurencja na nie jest mała.

Pomocne narzędzia

Google Trends

Google Trends pozwala łatwo i szybko porównać hasła. Pokazuje również powiązane wyszukiwania i trendy. Dobre narzędzie do pierwszej, wstępnej analizy.

Ubersuggest

Kolejne narzędzie, aż dziwne że darmowe. Ubersuggest pokazuję miesięczną liczbę wyszukiwań wybranych słów kluczowych oraz jak bardzo są konkurencyjne.

Answer The Public

Bardzo przydatne narzędzie do poszukiwania fraz na artykuły z długiego ogona. Propozycje słów kluczowych prezentowane są również w formie graficznych wykresów. Dane można w łatwy sposób zapisać do pliku.

2. Optymalizacja słów kluczowych

Optymalizacja słów kluczowych

Ok – na ten moment mamy już wybrane słowo kluczowe, lub dokładniej frazę kluczową. Teraz należy zoptymalizować post (w przypadku bloga) pod to słowo kluczowe. Użycie go w określonych miejscach pomoże zrozumieć wyszukiwarce na jaki temat napisany jest dany post.

Gdzie używać słów kluczowych?

Słowo kluczowe można użyć w następujących miejscach:

  • metadane – title i description,
  • znacznik H1,
  • pierwszy akapit,
  • atrybut alt w zdjęciach,
  • kilka razy w tekście,
  • podpozycja lub lista wypunktowana,
  • adres URL.

Przy czym należy pamiętać, że nie może to być w żaden sposób przesadzone ani przesycone. Artykuł ten traktuje ogólnie o podstawach SEO więc przesycenie fraz kluczowych może wyglądać nienaturalnie i być niebezpieczne dla naszej strony. Używajmy fraz kluczowych w naturalny sposób.

Czytelność i przejrzystość artykułów

Pamiętaj, że pisanie tekstów wyłącznie pod SEO już dawno się skończyło. Pisz artykuły tak, żeby były czytelne i przyjazne dla potencjalnych odbiorców. Artykuł powinien być prosty i przejrzysty do odczytania dzięki czemu użytkownicy szybko znajdą pożądane informacje.

Dobry artykuł powinien więc

  • Mieć przejrzystą strukturę
  • Być zbudowany z logicznych, łatwych w zrozumieniu zdań
  • Mieć jasny przekaz

A dokładniej…

Przejrzysta struktura

Dobry tekst powinien być logiczny i spójny. Czytelnik powinien łatwo dotrzeć do poszukiwanych informacji. Do tworzenia czytelnych tekstów powinno się stosować akapity, listy wypunktowane, oraz nagłówki odpowiednich poziomów np. H1, H2, H3 itd.

Możesz zobaczyć to w tym artykule – wykorzystałem nagłówki od H1 do H4 – dzięki czemu artykuł jest przejrzysty, czytelny i przyjazny dla SEO.

Ważna jest również długość akapitu – zaleca się stosować krótkie akapity gdyż do przeglądania internetu w dużej mierze wykorzystuje się telefony komórkowe. Długie teksty źle się czyta na telefonach – natomiast tekst podzielony na krótkie akapity o wiele lepiej.

3. Struktura strony

Struktura strony

Dobra struktura strony jest ważna dla użytkowników i dla SEO – pomaga użytkownikom i robotom wyszukiwarek sprawnie poruszać się po stronie internetowej.

User Experience

User Experience jest ważnym zagadnieniem dla SEO – przede wszystkim dlatego, że Google chce dostarczać swoim użytkownikom najlepsze treści, na stronach, które są przyjazne dla użytkowników. Jednym ze sposobów, żeby zapewnić użytkownikom dobre doświadczenia związane z korzystaniem ze strony internetowej jest stworzenie przejrzystej strony WWW z łatwą nawigacją.

Wyszukiwarki

Przejrzysta i logiczna struktura strony internetowej pozwoli Google i innym robotom poznać strukturę strony, co przełoży się na skuteczne indeksowanie i ustalenie odpowiedniej hierarchii treści.

Elementy dobrej struktury strony WWW

Najważniejsze składowe dobrej struktury strony WWW to:

  • Kategorie i/lub tagi
  • Wewnętrzne linkowanie

Kategorie i tagi

Tagi i kategorie pomagają użytkownikom i wyszukiwarkom zrozumieć jaka treść znajduje się na stronie i jak jest zorganizowana. Generalnie jest kilka szkół na temat stosowania tagów i kategorii – czy stosować czy nie. Ja w przypadku tych dwóch taksonomii wybieram zazwyczaj tylko kategorie a tagów staram się nie stosować. Ten temat jednak postaram się poruszyć w oddzielnym wpisie.

Kategorie to jeden ze sposobów na uporządkowanie treści, powiedziałbym, że główny. W zależności od strony lub bloga możesz posiadać kilka lub kilkanaście kategorii (i podkategorii). Powinny one kategoryzować treść.

Wewnętrzne linkowanie

Linkowanie wewnętrzne ważne jest zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarek. Linki wewnętrzne pomagają użytkownikom odkryć pokrewne treści na stronie, np. w celu odesłania do innego artykułu, który szerzej wyjaśni jakieś zagadnienie.

Linkowanie wewnętrzne jest istotne dla robotów wyszukiwarek – dzięki temu roboty widzą, które artykuły są powiązane. Linkowanie wewnętrzne ma również wpływ na ustalanie pozycji stron na dane frazy w wyszukiwarce. Warto więc je odpowiednio stosować.

4. Linki zwrotne

Linki zwrotne

Linki zwrotne występują wtedy gdy inna strona internetowa prowadzi do Twojej strony. Linki zwrotne pomagają wyszukiwarkom ustalić autorytet witryny i są cały czas jednym z głównych czynników wpływających na pozycje w wyszukiwarkach.

Mówiąc dokładniej – jeśli Twoja strona posiada wiele linków zwrotnych ze stron o dużym autorytecie to wpłynie to pozytywnie na autorytet Twojej witryny. Jest bardziej prawdopodobne, że strona do której prowadzą dobrej jakości linki posiada dobrą treść niż ta do której prowadzą spamerskie linki zwrotne o niskim autorytecie.

Skąd zdobyć linki?

Sposobów na pozyskanie pierwszych linków jest wiele. Oto niektóre:

  • regularnie udostępniaj swoje treści w mediach społecznościowych
  • pisz gościnnie na innych blogach
  • komentuj wpisy na innych blogach
  • własne zaplecze
  • i inne, o czym więcej wkrótce…

,

Bądź jednak ostrożny

Propozycja kupienia linków w portalach aukcyjnych lub dodania strony do systemu wymiany linków może być kusząca, często jednak może przynieść więcej szkód niż korzyści. Google nie lubi wszelkiego rodzaju działań nienaturalnych, robionych masowo. Bądź więc ostrożny i linki staraj się pozyskiwać w naturalny sposób.

5. Optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej

Techniczna optymalizacja to temat rzeka i dla początkujących osób może być najtrudniejszym elementem do wdrożenia na własnej stronie www – są jednak nawet rzeczy, które początkujący może zrobić i będzie mieć to dobry wpływ na SEO.

Indeksowalność

Skuteczna i poprawna indeksacja witryny to pierwszy krok, który powinieneś uczynić w technicznej optymalizacji. W tym kroku warto wygenerować sitemapę i podpiąć ją w narzędziu Google Search Console. Podpięcie mapy witryny pomoże robotom szybko i skutecznie zaindeksować Twoją stronę internetową. Jeżeli używasz WordPressa to pomocna w tym może być wtyczka Yoast – wkrótce w kolejnym wpisie postaram się opisać dokładny proces konfigurowania wtyczki Yoast SEO.

Naprawa uszkodzonych linków

Nie ma nic gorszego dla użytkownika niż linki, które prowadzą do nikąd, czyli tzw. 404-ki. Jeżeli na stronie istniało linkowanie wewnętrzne i zmieniałeś w swoim CMSie adresy URL poszczególnych zakładek to może okazać się, że wiele linków prowadzi do stron 404. Dlatego co jakiś czas, szczególnie w przypadku stron często aktualizowanych warto skanować stronę bezpłatnym narzędziem, takim jak Broken Link Checker – narzędzie te wskaże Ci uszkodzone linki dzięki czemu będziesz mógł je poprawić. Nie stracisz dzięki temu cennego ruchu i użytkowników.

Czas wczytywania strony

Szybkość ładowania strony staje się coraz ważniejsza dla użytkowników internetu – żyjemy coraz szybciej i chcemy żeby strony otwierały się błyskawicznie. Dlaczego jest to tak ważne? Z prostego powodu – użytkownik mający czekać kilka, a czasami kilkanaście sekund na wczytanie strony najczęściej cofnie się i wejdzie w inny link. Znasz to? Pewnie tak – bo ja również. Jest to normalne zachowanie – po prostu informacje chcemy mieć na już.

W poprawie czasu wczytywania, w przypadku CMSów np. takich jak WordPress pomogą wtyczki – wystarczy zainstalować i odpowiednio skonfigurować na stronie wtyczki minifikujące i łączące skrypty oraz cache’ujące. W większości przypadków powinno to wystarczyć – jednak ten temat również bardziej poruszę wkrótce na tym blogu.

Podsumowanie

Tym wpisem kończymy pierwszy, inauguracyjny wpis na tym blogu. Wpis oczywiście w niewielkim procencie porusza temat SEO i całego pozycjonowania nie można sprowadzać do kilku powyższych punktów. Są one jednak ważne – i mam nadzieję, że wpis ten przynajmniej w pewnym stopniu pomoże Ci w zrozumieniu podstaw SEO i powyższe wskazówki będą dla Ciebie pomocne.

Dziękuję Ci za poświęcony czas – będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie w komentarzu.

 

źródło: własne; Productive Blogging