Istnieje wiele powodów, dla których decydujemy się na założenie własnej strony www. Od tego, na jaki typ strony internetowej się zdecydujemy i w jakim celu chcemy ją założyć zależy to, z jakich rozwiązań i funkcjonalności skorzystamy. Jaką platformę do tworzenia strony www warto wybrać? Dlaczego optymalizacja pod kątem SEO jest tak ważna? Z jakich narzędzi korzystać, by wnikliwie przeanalizować jakość treści i ruch na swojej stronie? Design, aktualizacje, treść i przyjazny interfejs oraz zabezpieczenia to tylko niektóre z aspektów, których nie można pominąć w tym procesie.
Czym się różni strona od witryny?
Bardzo często używamy tych określeń zamiennie, chociaż wcale nie są one tożsame. Jaka jest różnica między stroną a witryną? Otóż witryna dotyczy całego serwisu i wszystkich zawartych w nim podstron, natomiast stronie internetowej przypisany jest jeden adres URL. Strona internetowa może być zatem jedną ze składowych witryny.
Mimo to, słowa witryna praktycznie nikt nie stosuje, dlatego też mianem stron internetowych określa się „wszystko”. Również w tym artykule, dla uproszczenia, mówimy o stronach internetowych, chociaż tak naprawdę mamy na myśli tworzenie witryn internetowych.
Typy stron internetowych
Jest wiele pytań, na które warto odpowiedzieć, zanim stworzymy swoją wirtualną przestrzeń, w której zaprezentujemy markę, sprzedamy usługę lub opowiemy ciekawą historię blogową. Jakie są typy stron internetowych, dzięki którym dotrzemy do różnych odbiorców?
- Blog – stworzony w celu przekazywania czytelnikom różnych treści osobistych lub tematycznych. Zamieszczamy w nim grafikę i multimedia. Blogi prowadzone są z różnych pobudek – na własny użytek lub komercyjnie (w celu promocji, współpracy z markami, budowania popularności i zdobywania stałych czytelników). Blogi to często wybierana do codziennej pracy przestrzeń influencerów.
- Sklep internetowy – odpowiednio zoptymalizowany i zarządzany e-sklep jest świetnym miejscem dla nowoczesnych konsumentów. Szybko procesowane płatności i realizowane zamówienia oraz przyjazny i intuicyjny interfejs to podstawa sukcesu. Sklepy internetowe upraszczają cały proces kupna i sprzedaży, sprowadzając je do jednego kliknięcia.
- Strona firmowa – prezentacja ofertowa dla przedsiębiorstwa jest bardzo istotna. Dobrze zaaranżowana strona www wypełniona przez treść wysokiej jakości oraz dobrą grafikę przykuwa uwagę, zapada w pamięci i zachęca do skorzystania z usług lub zawarcia współpracy.
- Portal – jest to strona wielotematyczna, która swoim czytelnikom i odwiedzającym oferuje różnorodne treści zebrane w jednym miejscu. Najczęściej są to newsy, fora, porady, artykuły eksperckie, informacje ze świata, wieści ze świata celebrytów, etc.
- Wortal – W przeciwieństwie do portalu stanowi miejsce poświęcone wybranemu obszarowi tematycznemu i zrzesza jego entuzjastów. Może być np. poświęcony motoryzacji, kulturze lub wiadomościom sportowym dotyczącym wybranej dyscypliny. Stałymi odwiedzającymi są zatem sympatycy konkretnych dziedzin, hobbyści i fani (w zależności od tematyki).
- One- i multi-page – One page website nie posiada żadnych podstron i występuje w formie jednej karty, która została podzielona na segmenty tematyczne i menu. W przypadku stron typu multi-page spotykamy się z odwrotnością; możemy stworzyć wiele podstron głównych, jak również produktowych. Strony multi-page świetnie sprawdzają się w sytuacjach, gdy prowadzimy sklep internetowy, bloga oraz chcemy zaprezentować swoją markę.
- Wizytówka – to minimalistyczna, bardzo przyjazna użytkownikom, intuicyjna strona, prezentująca usługi firmy. Co ważne, strona internetowa typu wizytówka jest responsywna, czyli dostosowuje się do potrzeb odwiedzających. Można ją przeglądać na dowolnym urządzeniu. Jest przejrzysta i funkcjonalna zarówno wtedy, gdy korzystamy z laptopa, jak smartfona.
Podejmując decyzję o założeniu swojej strony internetowej należy przeanalizować, do kogo ma być zaadresowana i jaką powinna spełniać funkcję. Dodatkowo istotny jest nasz startowy budżet i profil biznesowy. Jeśli chcemy stworzyć stronę firmy, będziemy działać zupełnie inaczej niż w sytuacji, gdy planujemy założenie bloga podróżniczego. Jeszcze inaczej natomiast, gdy jedynie reklamujemy profil swojej działalności i zależy nam na wizytówkowym stylu strony www.
Warto także wziąć pod uwagę, że bardzo często za przejrzystą, dostosowaną do odbiorców i odpowiednio zabezpieczoną stroną internetową stoi kilka (lub w przypadku poważniejszych projektów kilkanaście i więcej) osób. Nie oznacza to jednak, że w pojedynkę nie założymy swojej strony internetowej. Jest to możliwe. Kolejnym krokiem jest wybór platformy do tworzenia stron www. Jaką wybrać?
Wybór platformy do tworzenia strony internetowej
Kluczową kwestią w wyborze odpowiedniej platformy jest funkcja, jaką strona ma spełniać. W przypadku sklepów internetowych do najpopularniejszych platform zaliczamy:
- WooCommers,
- PrestaShop,
- Wix,
- Shoper,
- SkyShop,
- Magento,
- Joomla,
- Shoplo,
- Shopify.
Szukając kreatora strony internetowej możemy skorzystać między innymi z poniższych propozycji:
- Wix,
- Shopify,
- Webflow,
- Home,
- Elementor,
- Weebly,
- Zyro.
Niektóre z tych kreatorów są bezpłatne, np. WIX, Weebly oraz Elementor (będący wtyczką niezwykle popularnego WordPressa). W przypadku takich kreatorów, zakładając stronę internetową wcale nie trzeba być programistą. Za pomocą gotowych szablonów, motywów i narzędzi oraz wtyczek możemy stworzyć ciekawą i funkcjonalną przestrzeń do promowania swojego biznesu.
Strona internetowa napisana w HTML i CSS.
Hipertekstowy język budowania strony internetowej nazywamy kodem HTML. Dzięki niemu możemy napisać stronę internetową od zera, rozplanowując ją krok po kroku i wypełniając treścią. Język znaczników HTML wpływa na strukturę całej strony. Nie jest to jednak język programowania. Integralną częścią HTML jest CSS, czyli sposób określania układu graficznego strony napisanej w HTML.
CSS nie funkcjonuje samodzielnie poza kodem HTML. CSS odpowiada za formatowanie zawartości stron WWW i odpowiada za to, w jaki sposób przeglądarka wyświetla zorganizowane na stronie internetowej treści (dotyczy to stylu czcionki, grafiki, rozmieszczenia treści, etc.).
Chcąc samodzielnie napisać stronę internetową w HTML należy liczyć się z tym, że nie stworzymy w ten sposób zaawansowanej platformy ani sklepu internetowego. Warto jednak znać język HTML. To pierwszy krok do zgłębiania tematu pisania stron i ich optymalizowania. Warto uczestniczyć w różnych kursach i webinarach oraz czytać książki poświęcone temu obszarowi.
Współcześnie jednak najczęściej wybieranym i przyszłościowym rozwiązaniem są systemy zarządzania treścią takie, jak WordPress lub Joomla.
Czy płaci się za założenie strony internetowej?
Chociaż istnieje wiele bezpłatnych rozwiązań, to w przypadku zaawansowanych projektów mogą one nie wystarczyć. Nawet wtedy, gdy zdecydujemy się skorzystać z bezpłatnej platformy takiej, jak chociażby bardzo popularny WordPress, musimy liczyć się opłatami za dodatkowe wtyczki, funkcje i zabezpieczenia. Do tego dochodzą także koszty hostingu.
Jeśli zależy nam na stworzeniu profesjonalnej strony internetowej, która zostanie wypełniona przez wysokiej jakości treści, musimy zapłacić za profesjonalną optymalizację SEO. Grafika ma równie duże znaczenie, dlatego też oprócz zabezpieczenia, zaprojektowania i uruchomienia strony internetowej płacimy także za jej wygląd oraz to, w jaki sposób przekazane są za jej pośrednictwem wszelkie istotne informacje.
Co to jest struktura strony internetowej?
Jeśli chcemy odnieść sukces tworząc naszą stronę internetową powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko jakość treści (tekstowej, graficznej i multimedialnej), ale również sposób jej zorganizowania. Dzięki przejrzystości strony www odwiedzający mogą sprawnie poruszać się po poszczególnych zakładkach. Wiedzą, gdzie szukać ważnych informacji. Taka intuicyjność i transparentność to nic innego, jak struktura strony internetowej. Co to oznacza w praktyce?
Projektowanie strony www nie może być przypadkową sekwencją ruchów. Ilość podstron, ich rozplanowanie, nazwa oraz to, jak są zapełnione treścią, warunkują skuteczność przekazu. Jeśli chcemy być zapamiętani i zależy nam na sprowokowaniu konkretnych działań użytkowników na stronie, struktura jest bardzo ważną kwestią.
Ważne jest nie tylko to, czy sklep internetowy, blog lub strona wizytówkowa są „klikane”, ale również to, czy nasza strona internetowa zachęca do działania (np. pisania komentarzy, udostępniania artykułów, pobierania dołączonych plików lub kupowania oferowanych produktów i usług). Im bardziej intuicyjny jest interfejs strony a treści dobrze rozplanowane, tym większe prawdopodobieństwo, że nasi potencjalni klienci będą chcieli kupić to, co im oferujemy. To dotyczy zwłaszcza platform sprzedażowych. Współcześnie kupowanie przez internet jest czymś niemal oczywistym.
Nic więc dziwnego, że oprócz konkurencyjnych cen konsumenci biorą pod uwagę także minimalizm, prostotę i łatwość korzystania z e-sklepów. Im mniej formalności, tym lepiej. Im czytelniej zorganizowana strona, tym szybciej dochodzi do finalizacji zakupów.
Optymalizacja stron pod kątem SEO
Jest to nic innego, jak techniczne przystosowanie strony do wymagań robotów wyszukiwarek, dzięki czemu nasz sklep internetowy lub blog, będzie widoczny i często odwiedzany. Stronę można zoptymalizować pod kątem treści, stosując odpowiednie frazy kluczowe, linki i nagłówki, ale także biorąc pod uwagę grafikę i jej rozmieszczenie. Jeśli chcemy odnieść sukces, warto zlecić optymalizację specjalistom, którzy zapełnią stronę odpowiednią warstwą tekstową i graficzną. Równie istotne jest przeprowadzenie późniejszej analizy, czy to, jak strona wygląda i co na niej publikujemy, wywołuje ruch użytkowników i ich działanie.
Funkcjonalności na stronie www
Przyjazność stron internetowych to podstawa w pozyskiwaniu użytkowników, którzy regularnie nas odwiedzają. Intuicyjny interfejs oraz łatwość korzystania ze strony internetowej są w dzisiejszych czasach konieczne. Do najistotniejszych funkcjonalności zaliczamy:
- Integracja z social mediami,
- Szybkość ładowania się stron,
- Łatwość wykonywania konkretnych działań (np. formularz kontaktowy, prosty w obsłudze koszyk zakupowy, brak konieczności zakładania konta w celu dokonania transakcji),
- Responsywność strony www (dostosowanie do różnych urządzeń – dzięki czemu strona dobrze prezentuje się i można ją sprawnie przeglądać zarówno na smartfonie, jak też na tablecie i laptopie).
Takie kwestie zachęcają użytkowników do ponownego odwiedzenia strony i zdecydowania się na skorzystanie z przedstawionej oferty. W dobie dużej konkurencji na rynku e-commerce funkcjonalność stron internetowych (zwłaszcza e-sklepów) leży u podstaw ich sukcesu.
Narzędzia analityczne dla stron internetowych
Najczęściej optymalizacja strony odbywa się w odniesieniu do robotów wyszukiwarki Google, dlatego też stosujemy takie narzędzia, które zweryfikują, czy zamieszczone treści spełniają wymagania. Jednym z popularniejszych narzędzi jest Google Analytics, który pozwala nam monitorować ruch na stronie www.
Google Analytics pozwala na analizowanie statystyk działań odwiedzających, tworzy raporty i odpowiada na ważne pytania takie, jak: kto i kiedy odwiedza naszą stronę oraz jakie kampanie są najskuteczniejsze. Możemy w ten sposób zweryfikować kim są nasi potencjalni lub aktualni klienci i w jaki sposób użytkownicy najczęściej korzystają z naszej witryny (np. udostępniają treści lub jedynie zaglądają i rezygnują z dalszego działania). Narzędzia analityczne weryfikują skuteczność działań marketingowych i pozwalają zaplanować skuteczne kampanie.
Dlaczego aktualizacje strony internetowej są ważne?
Aktualizacje strony internetowej są niezwykle istotne z tytułu jej funkcjonalności, przyjazności dla użytkowników, ale również ze względu na bezpieczeństwo przechowywania danych. Brak aktualizowania witryn może prowadzić do pojawiania się błędów, jak również cyber-zagrożeń.
Czy warto założyć swoją stronę internetową?
Współcześnie, jeśli chcemy istnieć na rynku, ważne jest to, czy istniejemy w przestrzeni wirtualnej. Zakładając dobrze zoptymalizowaną, bezpieczną i funkcjonalną stronę internetową możemy pozyskać wielu użytkowników i klientów, którzy będą nas regularnie odwiedzać i korzystać z naszych produktów i usług.
Specjalista SEO z 9-letnim doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu oraz pracy w jednej z największych w Polsce agencji SEO. Moje pasje to WordPress, SEO lokalne oraz link building, w których się specjalizuję. Karierę w SEO rozpocząłem od realizacji własnych projektów a obecnie doradzam firmom z sektora MŚP budować ich widoczność online.