Działania SEO ukierunkowane są na wypozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach. Chcąc zbudować autorytet strony lub sklepu internetowego ważne jest, by dbać o zamieszczane treści, ale również o to, czy inne witryny internetowe o dużej mocy linkują naszą domenę. Nie tylko ilość linków zewnętrznych jest istotna, ale również – a może przede wszystkim – ich jakość. Co to są mocne linki i w jaki sposób je pozyskać?
Co to są backlinki i jak je wykorzystać w strategii SEO?
Jak tworzyć skuteczne strategie link buildingu? Jednym z ważniejszych ogniw mogą okazać się wysokiej jakości backlinki. Co to jest i w jaki sposób zapewnić je swojej witrynie?
Backlinki, czyli inaczej linki przychodzące, to odnośniki odsyłające do naszej witryny na zewnętrznych stronach internetowych. Link building nie powinien być działaniem chaotycznym, bez przemyślanej strategii, ponieważ w efektywnym linkowaniu istotna jest jakość odnośników i to, czy są zamieszczane na stronach z dużym autorytetem i zbudowaną pozycją w sieci.
W jaki sposób można pozyskiwać backlinki dla swojej witryny?
- Tworzyć wartościowe treści i wpisy gościnne,
- Nawiązywać współpracę z blogerami,
- Pisać artykuły sponsorowane,
- Stosować różne techniki, np. skyscraper (technika drapacza chmur, o której w dalszej części tekstu),
- Promować swoją witrynę w social mediach.
Pozyskiwanie linków przychodzących wynika z szeregu działań. Jeśli treści są wysokiej jakości a my cieszymy się coraz lepszą pozycją w sieci, eksperci z bliskiej nam dziedziny będą chętnie nas cytować i linkować wiedząc, że to, co piszemy jest merytoryczne.
Jeśli natomiast prowadzimy sklep internetowy lub oferujemy w przestrzeni wirtualnej różne usługi dbajmy o ich wysoką jakość oraz o to, by klienci byli zadowoleni z każdej transakcji.
Linki nofollow i dofollow – czym się różnią?
Boty wyszukiwarek indeksują linki, które w swym kodzie HTML nie zawierają atrybutu rel=nofollow. W przeciwnym razie będą takie linki ignorować. Skąd wzięła się nazwa linków dofollow? Nie jest to nazwa zapisu atrybutu w języku HTML, ale umownie przyjęło się, że linki widziane i śledzone przez roboty wyszukiwarek są określane mianem linków dofollow.
Nie oznacza to jednak, że linki nofollow są zupełnie bezużyteczne. Przede wszystkim, powstały one po to, by przeciwdziałać praktykom spamowania w sieci. Coraz większa ilość komentarzy zawierających niskiej jakości treści i spam powodowała, że merytoryczne witryny miały mniejszą popularność od tych miernych. Linki nofollow miały zatem za zadanie zatrzymać rozwój tego zjawiska. Okazuje się jednak, że sprawdzają się także w budowaniu ruchu na naszej witrynie i mogą przekierowywać użytkowników stron zewnętrznych na naszą stronę.
Na czym polega linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne?
W najprostszym tłumaczeniu linkowanie zewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników odsyłających do naszej witryny z innych stron internetowych, natomiast linki wewnętrze usprawniają nawigację czytelników i robotów na naszej stronie.
Strategie linkowania
Istnieje wiele technik linkbuildingu, dzięki którym można zwiększać ruch na stronie www i budować bazę odwiedzających użytkowników. Do najpopularniejszych strategii zaliczamy:
- Skyscraper – metoda „drapacza chmur” ta polega na znajdywaniu artykułów branżowych, do których dotarliśmy poprzez linkowania na różnych witrynach oraz tworzeniu własnego materiału dużo wyższej jakości. Następnie kontaktujemy się z autorami, którzy linkowali czytane przez nas treści, w celu zareklamowania własnego tekstu, jako eksperckiego i na wyższym poziomie niż wspomniane. Zachęcamy do zmiany linkowania i zamieszczenie nowych odnośników do naszej witryny. Chociaż z pozoru sposób ten wydawać się może żmudny, to jednak zapewnia linkowanie wysokiej jakości, płynące ze stron o dużym kapitale.
- Produkty do recenzji – jeśli oferujemy produkty lub usługi w e-sklepie, możemy nawiązać współpracę z influencerami i blogerami, którzy przetestują to, co mamy im do zaoferowania a potem napiszą recenzję i zamieszczą odnośnik do naszej witryny.
- Guest posting – czyli tak zwane gościnne publikowanie, to nic innego jak udostępnianie swoich eksperckich artykułów w witrynach zewnętrznych za zgodą ich właściciela.
- Infografiki – w oparciu o treść swojego artykułu eksperckiego tworzymy podsumowującą infografikę, która zawiera sedno całego tekstu i w prosty oraz chwytliwy sposób pozwala go utrwalić w pamięci. Jeśli nasz blog stanowi autorytet pod względem warstwy merytorycznej, infografiki będą udostępniane przez innych blogerów.
Ważne jest, by strony linkujące miały duży potencjał (inaczej określany mocą lub tzw. sokiem SEO). Wówczas umieszczane odnośniki przekazują dużą moc do strony linkowanej. Nie należy zatem stawiać na ilość, lecz na jakość kampanii link buildingowych.
Narzędzia do badania jakości link buildingu
Podczas planowania strategii SEO niezwykle ważne jest, by zadbać o skuteczny link building. Punktem odniesienia staje się tzw. profil linków, czyli zestawienie linków kierujących do naszej witryny ze stron zewnętrznych. Im więcej wysokiej jakości linków, tym lepiej.
Profil linków ma decydujący wpływ na wyniki witryn w rankingach wyszukiwarek. Istnieją narzędzia, dzięki którym możemy zbadać jakość linkowania i profil. Do najpopularniejszych narzędzi zaliczamy:
- Ahrefs – umożliwia nie tylko analizę profilu linków własnej witryny, ale również konkurencji.
- SEMRush – pozwala na przeprowadzanie raportowania, jak również prezentuje zarówno linki przychodzące do naszej witryny, jak też konkurencyjnych stron.
- Majestic – ma jedną z największych baz danych na świecie, umożliwiając kompleksową analizę witryn oraz profili backlinków.
- SEO Spy Glass – to narzędzie również pozwala na optymalizację treści pod kątem SEO, jak również weryfikację jakości linków i ich śledzenie. Umożliwia raportowanie i monitorowanie rankingów witryny.
Dzięki tym narzędziom zweryfikujemy nie tylko profil linków naszej witryny, ale także skuteczność dotychczasowych działań w obszarze pozycjonowania.
Na czym polega analiza profili linków? W tym celu branych jest pod uwagę kilka czynników:
- Przyrost linków przychodzących – tempo przyrostu linków nie powinno być zbyt gwałtowne a wykresy muszą pokazywać łagodne, regularne wzrosty,
- Jakość stron zewnętrznych,
- Moc linków,
- Frazy podlinkowane.
Działanie analityczne jest bardzo istotną kwestią podczas budowania pozycji witryny w rankingach wyszukiwarek. Nie można działać chaotycznie a wszystkie kroki powinny być wypadkową opracowanej strategii webmasterów.
Co to jest naturalny profil linków i jak go uzyskać?
Odnośniki na stronach zewnętrznych powinny wyglądać jak najbardziej autentycznie. Powinny się wyróżniać na tle odnośników umieszczanych na stronach o niewielkim autorytecie oraz stanowiących zwykły spam. Linki naturalne są ulokowane w artykułach eksperckich i branżowych, jak również tożsamych tematycznie względem witryny linkowanej.
Przykładem linków stanowiących spam są te zamieszczane często na forach internetowych i w komentarzach w social mediach. Brak autentyczności wpisów jest zazwyczaj zauważalny już na pierwszy rzut oka. Artykuły zawierające takie odnośniki mają niską jakość merytoryczną i nie wzbudzają większego zaufania wśród czytelników.
Naturalny profil linków dotyczy zatem odnośników wysokiej jakości, mających moc (tzw. link juice – sok z linków) przekazywaną stronie linkowanej.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat naturalnego profilu linków? Przede wszystkim ważne jest, by linki pojawiały się na stronach powiązanych tematycznie z naszą witryną. Wówczas taki link building jest uzasadniony i wygląda autentycznie. Kolejną kwestią są linki nofollow i dofollow, których ilość powinna być proporcjonalna. Zbyt wiele linków dofollow może wywołać efekt odwrotny względem oczekiwanego.
Wpływ aktualizacji algorytmów Google’a na efektywne linkowanie
W 2018 roku został wprowadzony algorytm, który z założenia ma zapobiegać dezinformacji w sieci i publikowania treści o niskim autorytecie. Skrót EAT oznacza eksperckość, autorytet i zaufanie do marki publikującej w przestrzeni wirtualnej. W jaki sposób Google sprawdza treści i autorytet autorów?
Algorytmy Google’a nie są w stanie sprawdzić dokładnie wiedzy oraz rzetelności publikujących użytkowników, jednakże kierują się kilkoma wyznacznikami: sprawdzają pozytywne komentarze odwiedzających i klientów, analizują też doświadczenie autorów (ich wykształcenie i kompetencje) oraz bezpieczeństwo witryny.
Nie w każdym przypadku Google EAT może zweryfikować autentyczność treści. W sytuacji artykułów specjalistycznych zamieszczanych przez ekspertów z branży jest to możliwe, ale w dziedzinie szeroko pojętego life style’u fachowcem może być prawie każda osoba.
Płatne linkowanie
Artykuły sponsorowane, które zawierają płatne linki mogą być bardzo dobrym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie, ale nie jest to reguła. Nie wystarczy płatne linkowanie, by odnieść sukces w rankingach Google’a. Ważnych jest kilka czynników. Przede wszystkim strony zewnętrzne, czyli linkujące, powinny mieć ugruntowaną pozycję w sieci.
W jaki sposób to zweryfikować? Bierzemy pod uwagę ruch na tych stronach, moc linków i pozycję w rankingu. Powinny być to witryny wiarygodne, cieszące się zaufaniem użytkowników. Dodatkowo treści, w których zamieszczone są odnośniki do naszej witryny powinny być do niej tematycznie zbliżone. W ten sposób linkowanie zyska na autentyczności i będzie wyglądać naturalnie.
Link building a Google EAT
Algorytmy Google’a badające wiarygodność stron i zabezpieczające przez szerzeniem się dezinformacji pozwalają na wypozycjonowanie wartościowych treści w internecie. Takie rzetelne witryny są doskonałą przestrzenią do umieszczania w niej linków przychodzących. Link building powinien bazować więc na strategii pozyskiwania naturalnych linków przychodzących ze stron spełniających kryteria Google EAT.
W ideę EAT doskonale wpisuje się także publikowanie gościnne (guest posting). Jako eksperci w danej dziedzinie publikujemy swoją wypowiedź za zgodą właściciela na jego stronie internetowej. Dzięki temu możemy zyskać popularność i naturalne linkowanie, jednocześnie budując swój autorytet i kreując merytoryczne, autentyczne treści.
EAT to pewnego rodzaju podstawa, na której właściciele witryn powinni bazować. Nie oznacza to jednak, że taka strategia zastępuje SEO lub wręcz podważa konieczność jego wykorzystywania. Wprost przeciwnie. Rzetelne, autorytatywne i budzące zaufanie wpisy powinny być jednak fundamentem wysokiej jakości treści, które w późniejszym czasie dadzą innym autorom pretekst do naturalnego linkowania.
Skuteczny link building jako narzędzie w content marketingu
Link building jest jednym z głównych filarów działań w content marketingu, ponieważ prowadzi do zwiększania ruchu na stronie i poprawy jego pozycji w rankingu wyszukiwarek. Ważne jest jednak rozróżnienie dwóch kwestii. Nie sam link building czyni naszą witrynę widoczną dla robotów i wysoko ocenianą przez użytkowników. Jakość link buildingu ma kluczowe znaczenie. Istotny jest profil linków, jak również jakość treści na naszej stronie i stronach linkujących.
Ważne jest to, czy linki przekazują moc do naszej witryny i czy spełniają kryteria autentyczności. Spam, treści o niskiej wartości merytorycznej zamieszczane na stronach o niewielkiej konwersji nie przyczynią się do efektywnego pozycjonowania naszej witryny a wręcz mogą jej zaszkodzić. Budując pozycję witryny w sieci konieczne jest zatem postawienie na efektywny link building i strategię SEO, ale również jakość prezentowanych treści, dzięki którym zbudujemy autentyczną i budzącą zaufanie markę.
Specjalista SEO z 9-letnim doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu oraz pracy w jednej z największych w Polsce agencji SEO. Moje pasje to WordPress, SEO lokalne oraz link building, w których się specjalizuję. Karierę w SEO rozpocząłem od realizacji własnych projektów a obecnie doradzam firmom z sektora MŚP budować ich widoczność online.