Strategia linkowania jest bardzo istotna w budowaniu ruchu na swojej stronie www. Proces ten polega na pozyskiwaniu linków odsyłających do naszej witryny, zamieszczanych na innych stronach internetowych. Link building ma kilka rodzajów. Na czym polega linkowanie i w jaki sposób skutecznie nim zarządzać?
Co to jest link?
To odnośnik pozwalający użytkownikom na nawigację pomiędzy stronami. Linki są odnośnikiem, który pomaga w sprawnym i szybkim poruszaniu się w sieci. Inaczej nazywany hiperłączem lub hiperlinkiem, umożliwia intuicyjne korzystanie z zawartości stron internetowych i przechodzenie pomiędzy różnymi podstronami (w obrębie jednej witryny) lub osobnymi witrynami.
PageRank a pozycjonowanie w Google
Jest to metoda indeksowania stron przez wyszukiwarkę, za sprawą której każda ze stron otrzymuje określoną wartość plasującą ją na danym miejscu w rankingu. Jej jakość jest badana przez specjalne algorytmy Google’a.
PageRank jest ściśle powiązane z linkowaniem poszczególnych stron. Oznacza to, że wartość witryn jest wypadkową linków zewnętrznych odsyłających do tekstu źródłowego. Upraszczając – im więcej wartościowych odnośników na stronach linkujących, które odwołują się do strony linkowanej, tym lepiej. Ilość linków zewnętrznych odnoszących się do strony źródłowej ma zatem wpływ na pozycję w PageRank.
Co to jest link building i jakie są jego rodzaje?
W najprostszym tłumaczeniu jest to sposób pozyskiwania linków do własnej strony www. Linki zewnętrzne odsyłają użytkowników z innych stron do naszej, natomiast linki wewnętrzne są umieszczane na podstronach naszej witryny i upraszczają przemieszczanie się w jej obrębie.
Link building powinien być przemyślanym działaniem nastawionym na zwiększenie ruchu na stronach internetowych. Jak zatem stworzyć skuteczną strategię link buildingu?
Skuteczny link building w SEO
Zdobywanie linków zewnętrznych nie jest łatwe, ale jeśli zostanie przeprowadzone w odpowiedni sposób, będzie skutkować dużą skutecznością. Pozycjonowanie naszej witryny musi być prowadzone przez specjalistów, którzy wiedzą, w jaki sposób budować ruch na stronach www i budować ich pozycję w wyszukiwarkach.
Linki zewnętrzne powinny mieć wysoką jakość, w przeciwnym razie domena będzie mieć niskie miejsce w rankingu. Nie ilość zatem a jakość ma tutaj duże znaczenie.
Jakie są rodzaje linków zewnętrznych?
- Wychodzące – pojawiają się na naszej stronie internetowej i odsyłają do innych stron, tworząc korelację pomiędzy naszą i cudzą witryną.
- Pozyskane (w tym sponsorowane) – są one wynikiem naszych starań, to także m.in. działania na zlecenie, czyli przez nas opłacane – płatne artykuły, recenzje, wpisy w social mediach, filmiki. Wszelkiego rodzaju relacje tworzone przez osoby wpływowe, cieszące się popularnością i autorytetem, mogą przysłużyć się budowaniu pozycji naszej witryny.
- Naturalne – niezlecane wpisy będące odnośnikiem do treści naszej witryny, znajdujące się na innych stronach www. Najczęściej są wynikiem renomy, którą udało nam się zbudować – dlatego też zawartość naszej witryny może być cytowana lub polecana (w zależności od tego, co na niej się znajduje). Działania te nie mają więc znamion sponsoringu a ich autorzy nie czerpią z nich żadnych korzyści.
Ważne jest, by utrzymywać wysoką jakość linkowania, ponieważ przypadkowość działań może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. Do monitorowania historii linków służą specjalne narzędzia analityczne. O tym w dalszej części artykułu.
Techniki link buildingu
W jaki sposób tworzyć skuteczny link building wysokiej jakości? Istnieją różne techniki, dzięki którym możemy zwiększyć ruch na stronie www.
Co to jest guest posting? To tak zwane publikowanie gościnne. Polega ono na umieszczaniu w swojej witrynie czyjegoś tekstu lub też udostępnianiu własnego na czyjejś stronie. W tej roli doskonale sprawdzają się materiały opracowane przez autorytety. Możemy je cytować w swojej wirtualnej przestrzeni. Na tych samych zasadach my wypowiemy się się jako eksperci w danej dziedzinie na czyjejś stronie internetowej. Warto nawiązywać współpracę z osobami, które cieszą się popularnością i uznaniem. Nie powinny być to działania przypadkowe, bez przemyślanej strategii.
Infografiki jako technika link buildingu polegają na tworzeniu w ramach własnych artykułów przydatnych grafik podsumowujących treść całego wpisu, które w przyszłości mogą być udostępniane (i podlinkowane) na stronach o zbliżonej tematyce.
Udostępnianie swych produktów do recenzji to technika, która sprawdza się w przypadku sklepów internetowych. Możemy nawiązać współpracę z influencerami, którzy ocenią nasze produkty i umieszczą na swoich stronach ich recenzje z linkiem do naszej witryny. Dokładnie to samo możemy zrobić na naszej stronie internetowej (jeśli np. prowadzimy bloga), recenzując czyiś produkt.
Współpraca z klientami to kolejna metoda na budowanie wizerunku i odsyłanie do swojej strony. Wpisy partnerów biznesowych, którzy grzecznościowo na swojej witrynie zamieszczają odnośniki do naszej strony są stosunkowo prostą i nic nie kosztującą metodą PR-ową, z której warto skorzystać.
Metoda skyscraper – tzw. technika „drapacza chmur” polega na wyszukiwaniu stron publikujących merytoryczne teksty (z bliskiego nam obszaru tematycznego), do których doprowadziły nas linki zewnętrzne. Następnie tworzymy ekspercki tekst znacznie lepszy od znalezionych artykułów i po opublikowaniu go na swojej stronie, kontaktujemy się z osobami, które linkowały wcześniej znalezione przez nas treści. Zachęcamy, by zamieniły poprzednio wstawione linki na link odnoszący się do naszej publikacji, która jest lepsza. Takie działanie może mieć dużą wartość z punktu widzenia strategii SEO off-site. Linkowanie zewnętrzne na stronach z wysokim autorytetem będzie przynosiło dobre wyniki w rankingu wyszukiwarek.
Nieetyczne praktyki w działaniach link building
Nie wszystkie działania marketingowe w celach promocji strony internetowej są zgodne z zasadami etyki internetowej. Jak się okazuje, nie dla wszystkich jest to oczywiste. Istnieją różne naganne praktyki, jakich dopuszczają się właściciele witryn internetowych, którzy za wszelką cenę chcą zwiększać ruch na stronie i promować witrynę.
Nieetyczny black hat link building występuje w wielu odsłonach i ma za zadanie pozycjonowanie w wyszukiwarkach, bez względu na to, czy takie działania są dozwolone, czy też nie. Black hat link building może być sankcjonowany przez wyszukiwarki internetowe. Poniżej przedstawiamy przykłady nieetycznego link buildingu:
- Spam na forach internetowych,
- Tworzenie fałszywych kont w social mediach,
- Generowanie linków zewnętrznych na stronach o niskiej jakości.
Black Hat Seo to praktyki, które nie są akceptowane przez wyszukiwarkę Google. Przeciwieństwem tych działań jest tzw. White Hat Seo, czyli etyczne metody pozycjonowania strony w rankingu wyszukiwarki. Do tej grupy zaliczyć można wysokiej jakości treści, linkowanie zewnętrzne z użyciem merytorycznych i wartościowych stron, jak również wypowiadanie się na forach internetowych i w mediach społecznościowych (przy czym nie chodzi w tym przypadku o bezużyteczny spam).
Link juice – czym jest i jak wpływa na pozycje w wyszukiwarce?
Nie każdy link ma taką samą wartość. Jest ona określana jako tzw. link juice (w dosłownym tłumaczeniu z ang. sok z linków, występujący także pod nazwą link authority). W języku SEO link juice jest definiowany jako moc linków, jaka trafia za ich pośrednictwem ze strony linkującej do strony linkowanej. Nie każdy link ma taki sam kapitał, co jest uwarunkowane wieloma czynnikami takimi, jak:
- Autorytet strony linkującej,
- Naturalność linkowania,
- Występowanie linków z atrybutem dofollow,
- Łączna ilość linków w treści strony linkującej (jeśli w artykule zamieszczone są linki do różnych stron, takie działanie traci moc i wiarygodność).
Efektywny link juice jest niezwykle istotnym ogniwem w całej strategii działań SEO i może skutkować wysokim miejscem w rankingu Google’a. Jeśli zatem interesuje nas Top 10, powinniśmy zadbać nie tylko o wysoką jakość treści w naszej witrynie, ale również w przemyślany sposób zaplanować działania link equity.
Linki dofollow i nofollow – co to takiego?
Linki dofollow są indeksowane przez boty Google’a i wpływają na pozycje stron w rankingu wyszukiwarki. Dzieje się tak, ponieważ w kodzie HTML nie posiadają atrybutu rel=nofollow, który z kolei jest ignorowany przez roboty wyszukiwarek. Brak śledzenia nie oznacza jednak całkowitej bezużyteczności takiego linkowania. Linki nofollow mogą generować zwiększenie ruchu na stronie i zwiększanie konwersji.
Linki dofollow ze względu na indeksowanie przez roboty, niejako „zmuszają” je do śledzenia linków i odwiedzania stron. To z kolei przyczynia się do zwiększania pozycji w rankingu. Linki te również przekazują część wartości ze strony linkującej do strony linkowanej a to ważny czynnik w skuteczności działań SEO.
Co to są linki przychodzące?
Odnośniki odsyłające z innych witryn do naszej określane są mianem linków przychodzących (z ang. backlinks). Dzięki nim budowana jest popularność naszej strony oraz jej moc. To z kolei determinuje efektywne pozycjonowanie witryny w rankingach wyszukiwarek.
Ważne jednak, by linki przychodzące miały wysoką jakość, ponieważ w przeciwnym razie zaszkodzą całej strategii pozycjonowania. Skuteczność backlinków wynika z wartości linków zamieszczanych na zewnętrznych stronach. Im bardziej poczytna witryna o ugruntowanej pozycji w rankingu wyszukiwarek, tym wartościowsze będzie linkowanie. Istotne jest zatem nie tylko to, co znajduje się na stronie linkowanej, ale także to, co reprezentuje sobą strona linkująca.
Czy warto inwestować w link building?
Jest kilka powodów, dla których jakość linków zewnętrznych ma duży wpływ na pozycjonowanie strony i realizowanie strategii SEO:
- Wysokie miejsce w rankingu Google’a,
- Zwiększanie ruchu na stronie,
- Budowanie pozycji i zdobywanie stałych użytkowników,
- Wyróżnianie się na tle konkurencji,
- Wysoka konwersja.
Chcąc zbudować pozycję na rynku powinniśmy jednak pamiętać, że działania nie mogą być przypadkowe. Strategia link buildingu może nam zaszkodzić, jeśli zamiast na jakość postawimy na ilość. Ważne jest nie tylko to, że o nas piszą, ale również, gdzie! Jakościowe linki zewnętrzne zamieszczane na stronach z wysoką mocą będą owocować dobrym pozycjonowaniem, zdobywaniem stałych odwiedzających i budowaniem brandu.
Specjalista SEO z 9-letnim doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu oraz pracy w jednej z największych w Polsce agencji SEO. Moje pasje to WordPress, SEO lokalne oraz link building, w których się specjalizuję. Karierę w SEO rozpocząłem od realizacji własnych projektów a obecnie doradzam firmom z sektora MŚP budować ich widoczność online.