Adres strony www, poczty elektronicznej lub serwera nazywany jest domeną internetową. Każda domena ma niepowtarzalną, indywidualną nazwę oraz posiada wybrane rozszerzenie, np. .pl, .net, .org, .gov. W domenie internetowej często zawarte są słowa kluczowe, nazwy miast i marek oraz słowa branżowe. Czym domena różni się od strony internetowej i jaką ma strukturę?
Definicja domeny internetowej
Domena internetowa jest elementem adresu DNS. Domain Name System jest odpowiedzialny za tłumaczenie nazw domen na adres IP serwera. Dzięki temu możliwe jest otwarcie w przeglądarce poszczególnych domen.
Dzięki temu użytkownicy, zamiast wpisywania skomplikowanego ciągu cyfr, mogą wprowadzić do paska adresu łatwą do zapamiętania nazwę domeny.
Nazwy domen internetowych mogą składać się nie tylko z liter, ale również ze znaków specjalnych oraz cyfr. Posiadają wybrane rozszerzenia, np. w przypadku stron organizacji będzie to „.org” a dla stron rządowych przypisana jest końcówka „.gov”.
Różnice między domeną a stroną internetową
Domena to nazwa, strona internetowa natomiast jest zawartością domeny – wypełnioną przez treść tekstową oraz audiowizualną.
Jaka jest struktura domeny?
Domena internetowa składa się z protokołu (http lub https w przypadku posiadanych zabezpieczeń), subdomeny (www), wybranej nazwy oraz rozszerzenia. Z nazwą identyfikujemy zawartość strony internetowej. Może być to marka, miasto, ciąg cyfr lub słowo kluczowe. Rozszerzenie natomiast (np. „.gov”), informuje o tym, czego strona dotyczy.
Czym jest domena najwyższego poziomu?
Już sama nazwa sugeruje, że domena najwyższego poziomu nie ma nad sobą żadnych innych domen. Wyróżnić można ich dwa rodzaje: z rozszerzeniem sugerującym funkcję (np. .gov, .org lub .edu) oraz oznaczające kraj (np. .ru, .pl, .uk). Domeny TLD (Top Level Domain) są bezpośrednio administrowane przez Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, czyli instytucję odpowiedzialną za rejestrowanie nazw domen i przypisywaniem ich określonej struktury.
Proces rejestracji domeny
Chcąc dokonać rejestracji domeny, można skorzystać z 3 rozwiązań:
- Kupić domenę od właściciela – pomimo że wybrana domena jest już zajęta, istnieje możliwość odkupić ją od właściciela, o ile wyrazi taką chęć,
- Kupić domenę od rejestratora – firmy, która jest odpowiedzialna za prowadzenie rejestracji i zarządzanie domenami internetowymi, oferując także (często, choć nie zawsze) hosting i certyfikat SSL w ramach zabezpieczeń transferu danych,
- Kupić domenę na giełdzie – z drugiej ręki. Ceny takich domen mogą być dużo wyższe, o ile posiadają duży potencjał.
Po dokonaniu zakupu ważne jest, by zadbać o zabezpieczenia domeny, ponieważ ma to kluczowe znaczenie zarówno dla jakości użytkowania, jak też na pozycjonowanie domeny w przeglądarce Google’a.
Przekierowania 301 a pozycjonowanie stron
Moved Permanently (czyli z ang. trwale przeniesiony) oznacza przekierowanie domeny do nowego adresu głównego. Takie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w przypadku posiadania kilku domen przypisanych do tej samej strony WWW.
Jak przeprowadzić przekierowanie 301, by nie stracić pozycji w rankingu Google’a? Chcąc utrzymać wysoką pozycję w rankingu należy dokonać przekierowania jeszcze zanim dojdzie do migracji. Istnieją narzędzia dedykowane przekierowaniom 301. Częstym powodem przekierowania 301 jest zmiana statusu domeny z http do https, związana z wykupieniem certyfikatu SSL odpowiedzialnego za wysoki poziom zabezpieczeń domeny i szyfrowanie danych.
Koszty domeny
Na początku, po założeniu domeny, koszty jej posiadania oscylują w okolicach kilkudziesięciu złotych rocznie. Z czasem jednak, w przypadku przedłużenia, ceny rosną i mogą wynosić kilkaset złotych lub więcej.
Zalety posiadania domeny internetowej
Istnieje kilka rodzajów domen internetowych: generyczne, krajowe i sponsorowane. W zależności od potrzeb założycieli sprawdzają się one w różnych sytuacjach, promując organizacje pożytku publicznego, strony rządowe, strony przedsiębiorstw i sklepy internetowe.
Posiadanie domeny internetowej w dzisiejszych czasach jest niemal nieodzowne, jeśli firma lub usługa ma być w sieci widoczna i rozpoznawalna przez potencjalnych klientów. Ważne, by posiadała odpowiednie zabezpieczenia, strzegąc użytkowników przed kradzieżą danych lub środków finansowych podczas dokonywania transakcji elektronicznych.
Warto pamiętać, czym domena różni się od strony internetowej. Jest to nazwa przypisana do strony www. Natomiast strona internetowa jest zapełniona treścią. Dbając o zabezpieczenia, wiarygodność, uwierzytelnianie oraz jakość publikowanych treści, buduje się pozycję domeny w rankingach przeglądarki Google, zdobywając tym samym kolejnych zaufanych użytkowników.
Specjalista SEO z 9-letnim doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu oraz pracy w jednej z największych w Polsce agencji SEO. Moje pasje to WordPress, SEO lokalne oraz link building, w których się specjalizuję. Karierę w SEO rozpocząłem od realizacji własnych projektów a obecnie doradzam firmom z sektora MŚP budować ich widoczność online.