Słowa kluczowe i ich rola w SEO 

11 listopada 2023

Słowa kluczowe i ich rola w SEO 

Szukanie poszczególnych zagadnień w internecie nie powinno sprawiać trudności ze względu na mnogość treści. W wyszukiwarce należy wprowadzić frazy lub pojedyncze słowa, dzięki którym wyświetlają się różne strony wypełnione zawartością tekstową. Słowa kluczowe to logiczny i uporządkowany ciąg wyrazów, umożliwiający precyzyjne odnalezienie w sieci poszukiwanych informacji. Jakie znaczenie mają słowa kluczowe dla działań SEO?

Co to są słowa kluczowe?

Szukając poszczególnych zagadnień w zasobach internetu warto wykorzystywać precyzyjne frazy kluczowe, które umożliwiają odnalezienie pożądanych informacji. Słowa kluczowe to pojedyncze słowa lub ciągi wyrazowe, do których przypisane są wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Słowa kluczowe odgrywają także ważną rolę w pozycjonowaniu stron, wpływając na ich widoczność w sieci. 

Rodzaje słów kluczowych 

Istnieją różne kategorie słów kluczowych, które odgrywają określoną rolę w strategii SEO. Wyróżniamy:

  • Frazy ogólne (główne) – występują najczęściej jako pojedyncze słowo lub 2 wyrazy i jak sama nazwa wskazuje, są dość uogólnione. Z takich fraz korzystają najczęściej osoby, które nie są jeszcze zdecydowane na produkt, treść lub usługę i dopiero rozpoczynają research w sieci. Frazy ogólne łączą się z dużą konkurencją, ponieważ wypozycjonowanie strony w tej kategorii wyszukiwanych słów kluczowych jest trudne i angażujące czasowo. 
  • Frazy z długim ogonem (z ang. long tail keywords) – To forma łącząca główną frazę kluczową z członem doprecyzowującym zakres wyszukiwania, np. „sukienki boho z długim rękawem”, gdzie fraza „sukienki boho” stanowi główne słowo kluczowe. Long tail keywords często występują w formie zapytań, np. „Jak wypozycjonować stronę internetową?”. Tego typu zwroty są stosowane w wyszukiwarce najczęściej przez zdecydowanych i rozeznanych w danym obszarze tematycznym użytkowników. 
  • Frazy kluczowe lokalne – określają konkretną lokalizację, dlatego też zawierają nazwę regionu lub miasta. Tego rodzaju wyszukiwania sprawdzają się szczególnie wtedy, gdy użytkownik chce znaleźć zestawienie konkurencyjnych propozycji z jego obszaru zamieszkania, np. „pizzeria Warszawa”. 
  • Frazy kluczowe informacyjne – jest to kategoria fraz z długim ogonem, przeznaczona do wyszukiwania konkretnych informacji, np. „Gdzie wyrobić paszport w Trójmieście?”, „Jaki model smartwatcha dla dziecka wybrać?”. 
  • Frazy kluczowe produktowe – słowa określające konkretny produkt, uwzględniając również jego markę, model i parametry, np. „Telewizor XYZ A16”. Takie słowa kluczowe stosowane są zazwyczaj w celu wyszukania najbardziej korzystnych ofert cenowych dla danego produktu. 
  • Frazy brandowe i niebrandowe – Frazy brandowe zawierają nazwy poszczególnych marek. Są zatem stosowane w wyszukiwaniach, gdy użytkownik szuka informacji lub oferty produktu bądź usługi, z uwzględnieniem konkretnego brandu, np. „Laptop XYZ”. Frazy niebrandowe natomiast opisują przedmioty i usługi bez podawania nazwy marki. Zdarza się, że użytkownik szukający konkretnej oferty nie może przypomnieć sobie, jak nazywał się sklep, w którym widział interesujący go produkt. Wówczas frazy niebrandowe naprowadzają go na właściwy trop, np. „Marka butów sportowych”. Co ciekawe, pozycjonowanie fraz niebrandowych jest bardzo ważnym punktem w strategii SEO, ponieważ szacuje się, że niemal 50 proc. wyszukiwanych haseł przez użytkowników, to właśnie te niebrandowe. Z jednej strony, są one dość uogólnione, z drugiej jednak pełnią funkcję nawigacyjną, więc doprowadzają konsumenta do celu – konkretnej usługi lub produktu. 

Wyszukiwanie słów kluczowych 

Za pomocą przystosowanych do tego celu narzędzi SEO można wygenerować listę słów kluczowych, które w danej kategorii są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Wówczas, tworząc treści dla strony internetowej lub sklepu, wiadomym jest, które frazy będą budować widoczność w wyszukiwarce. 

Słowa kluczowe powinny być odpowiednio pozycjonowane. W tym celu należy zwracać uwagę na takie kwestie, jak: rozmieszczenie fraz kluczowych w tekście, wybranie odpowiedniego tytułu, znaczników nagłówków (h1, h2, h3, itd.) oraz meta tagi (tytuł strony, opis strony, czyli tzw. meta description). 

W generowaniu słów kluczowych istotna jest także zasadność ich zastosowania. Przykładowo, użytkownik szukający wygodnego narożnika do pokoju dziennego nie będzie zainteresowany artykułami poradnikowymi na temat czyszczenia tapicerki. Jest natomiast zainteresowany wyborem odpowiedniego modelu w satysfakcjonującej go cenie, np. „stylowe narożniki do salonu tanio”. 

Optymalizacja treści zgodnie z wytycznymi SEO

Jakie słowa kluczowe wybrać do tekstu? Wybierając słowa kluczowe z wygenerowanej listy należy brać pod uwagę konkurencyjność wyszukiwanych przez użytkowników fraz. Najpopularniejsze słowa kluczowe cieszące się bardzo dużym potencjałem mogą być trudne w wypozycjonowaniu, ponieważ wiele stron z nich korzysta. Należy zatem opierać swoje treści również na synonimach oraz słowach kluczowych z długim ogonem. 

Istnieją narzędzia, pozwalające zbadać konkurencyjność fraz kluczowych. Dzięki nim można zweryfikować, czy jest duży popyt na daną frazę. Wówczas należy wziąć pod uwagę wysoki budżet potrzebny do wypozycjonowania takich słów kluczowych oraz czasochłonność tego procesu. 

Korzystając ze specjalnych narzędzi SEO można znaleźć klikalne frazy kluczowe, które jednocześnie są mało konkurencyjne. Ponadto ważne jest, by content strony był spójny. Frazy kluczowe muszą odpowiadać potrzebom użytkowników i tematyce witryny. Zastosowanie złych słów kluczowych może skutkować uzyskaniem bardzo słabej pozycji w rankingach wyszukiwarki. 

Jak sprawdzać skuteczność słów kluczowych?

Pozycjonowanie witryny należy monitorować za pomocą specjalnych, przeznaczonych do tego narzędzi. Dzięki nim można zweryfikować, które frazy kluczowe generują ruch organiczny na stronie. Wiedza ta jest niezbędna, jeśli chce się zdobyć informacje o tym, które słowa kluczowe przyciągają klientów do witryny internetowej. 

Jednym z miejsc, w których właściciel witryny zweryfikuje, które słowa kluczowe wywołują ruch organiczny na stronie, jest Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie Google. Dzięki niemu można zarządzać stroną i sprawdzać skuteczność strategii SEO. Narzędzie Google Search Console powinno być połączone z konkretną witryną, by móc sprawdzać jej widoczność w wyszukiwarce

Specjalistyczna pomoc w pozycjonowaniu słów kluczowych 

Odpowiednio wypozycjonowana strona internetowa przynosi zyski. Im większy ruch organiczny i zaangażowanie odwiedzających, tym większe szanse na pozyskanie stałych klientów. Chcąc uzyskać taki efekt trzeba liczyć się z różnymi utrudnieniami. Warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy są wykwalifikowani w obszarze SEO. 


Słowa kluczowe stanowią istotny element każdej skutecznej strategii SEO. Ich odpowiedni dobór, zastosowanie oraz optymalizacja treści pod kątem tych fraz są kluczowe dla widoczności strony w wyszukiwarkach. Używanie fraz ogólnych, z długim ogonem, lokalnych, informacyjnych, produktowych, brandowych i niebrandowych, a także wykluczających, pozwala na dotarcie do różnorodnej grupy użytkowników internetu, zwiększając szanse na wyróżnienie strony spośród konkurencji.

Ważne jest także monitorowanie efektywności wybranych słów kluczowych i ciągłe dostosowywanie strategii SEO do zmieniających się trendów i preferencji użytkowników. Narzędzia takie jak Google Search Console i Google Analytics odgrywają tutaj nieocenioną rolę, dostarczając cennych informacji o skuteczności używanych fraz kluczowych.